Blog

Back to school - Hogyan kezdjük sikeresen az új tanévet?

2023.09.03 12:30
Back to school - Hogyan kezdjük sikeresen az új tanévet?

Kedves Kollégák!

Az alábbiakban néhány tippet szeretnék adni az első órákra, amikor egy osztályból közösséget kell kialakítanunk, meg kell alapozunk az egész éves munka menetét, és el kell fogadtatnunk szerepünket tanárként tanulóinkkal.

A cikkben egy letölthető sablon is található!

 

 

1. Hozzunk szabályokat!

 

A diákokat leginkább az zavarja össze a tanítási órákon, ha nincsenek egyértelmű és követhető szabályok (ez még akkor is így van, ha azok esetleg nem tetszenek nekik). Ezért már az első órán érdemes tisztázni, hogyan képzeljük el az együttműködést a tanév során. Ezeket a szabályokat aztán kitehetjük a falra is, de a modern technika eszközeivel is megoszthatjuk velük. A lényeg, hogy mindenki ismerje el őket magára nézve követendőnek, ez a tanárra fokozottan érvényes!

 

2. Alkossunk szabályokat!

 

Sokkal jobb módszer az előzőnél, mert a diákok mindig szívesebben tartanak be olyan szabályokat, amelyeket ők maguk hoztak, mint amit kivülről erőltettek rájuk. Az első órán beszéljük meg, hogyan képzelnek el egy jól sikerült órát, mit tehet ehhez hozzá egy tanár és a diák. Nem kell félni attól, hogy a diákok olyan szabályokat alkotnak, amelyek nem megfelelőek (például ne legyenek dolgozatok), hiszen azt is vitára bocsáthatjuk, miért szükséges időnként meggyőződni a tanultak elsajátításáról. Egyezzünk meg közösen hozott szabályokban, amelyeket mindenkinek követnie kell. Nem praktikus 5-10 szabálynál többet megfogalmazni, mert annak követése és értelmezése már akadállyá is válhat.

 

Ehhez letölthető egy sablon: ITT!

 

3. Ismerjük meg egymást!

 

Az osztályban csak akkor lesz a közösen végzett munka hatékony, ha a tagok szívesen működnek együtt. Ezt elősegíti, ha jól ismerik egymást, kialakulnak az osztály társas kapcsolatai. Ez önmagától is megtörténik előbb-utóbb, de a tanári közreműködéssel gyorsabb és szélesebb lesz a szociális háló, mintha a természetes folyamatot hagyjuk lezajlani a kapcsolatteremtésben. Ezért már az első órákon sok ismerkedős, csoportalakító és kooperatív tevékenységet szükséges elvégezni, hogy elinduljon a közösséggé válás a csoporton belül.

 

4. Tűzzünk ki célokat!

 

A diák érdekeltségét azzal is növelhetjük a tanórán való részvételben, ha saját maga érzi fontosnak az aktív közreműködést. Szeptember elején kérjük meg a diákjainkat, fogalmazzák meg miben sikeresek, mit szeretnek csinálni, és azt is, miben szeretnének fejlődni, hogyan tudunk segíteni nekik ebben. A legföbb céljaikat (akár legyen az kívánt jegy, vagy képesség, eredmény) vessék papírra, és gyakran olvassák újra, pontosítsák. De a leglényegesebb, hogy ők maguk is tudatosítsák, mit kell tenniük céljaik elérésében (nem reális elképzelés, hogy "Ötös leszek mindenből.", sokkal konkrétabb a "Mindennap X órát tanulok." célkitűzés). Ehhez érdemes tanulmányozni az ún. SMART célokat.

 

5. Játékosítsunk!

 

Hatalmas motivációt jelent a gyerekeknek, ha a gamification módszereivel élve az elért eredményeikért jutalmakat kapnak. Ezek természetesen nem kell, hogy tárgyi jutalmak legyenek, sőt, sokkal izgalmasabbak lehetnek az olyan ajándékok mint pl. egy dolgozat kérdés nyilvánossá tétele, egy játékos óra, kirándulás stb. Ennek egyik legegyszerűbb módszere az osztályhőmérő (Spencer Kagan: Kooperatív tanulás c. könyvéből), amelyben a diákok pontokat gyűjtenek (ennek számtalan módja lehet), amivel egyre magasabb lesz a "hőmérséklet", egyes pontszámokhoz pedig jutalmak is tartoznak.

 

Kedves Kolléga!

Most akciósan elérhető egy "BACK TO SCHOOL" csomag, amelyben mind az öt módszerhez találsz egy kinyomtatható sablont PDF formátumban:

 

 

Rendeld meg 990 Ft-ért ITT!