Kedves Kolléga!
Az alábbiakban néhány olyan játékot ajánlok Neked, amelyekhez sem különösebb előkészületekre, sem nehezen beszerezhető segédeszközöre nincsen szükség, de szórakoztató módon indítható velük az év. Ismétléshez is jól használható, de önmagukban is vidám perceket okoznak a diákoknak, mivel mozgásra és versengésre épülnek.
Az alábbi játékokhoz elegendő egy csomag kártya. Ez lehet tanulókártya adatokkal, kisebbeknek csak képekkel, idegen nyelvekből szókártya is használható, de akár saját készítésű cetlikkel is kiválóan működnek. Végső esetben kártyára sincs szükség a megvalósításukhoz.
- Gondolatolvasó
A játék előtt meg kell mutatni a diákoknak, hogy mi van a tanulókártyákon. Mutasd meg a diákoknak a kártyákat egyesével, és kérd meg őket, hogy ismételjék el utánad. Ezután a tanulók mondják el egyedül, hogy mi van az egyes tanulókártyákon. Kellő gyakorlás után kezdődhet a játék!
Keverd össze a paklit, majd válassz egy kártyát, de ne mutasd meg a diákoknak. Ezután kérd meg a diákokat, hogy "olvassanak a gondolataidban", és találják ki, melyik tanulókártya van a kezedben. A tippeléshez a tanulóknak fel kell emelniük a kezüket. Az első diák, aki helyesen tippel, az osztály elé léphet, és kiválaszthatja a következő tanulókártyát.
TELEPÁTIA VÁLTOZAT: Miután kiválasztottál egy tanulókártyát, mondd meg a diákoknak, hogy melyik kártya van nálad. Mondhatsz igazat, vagy füllenthetsz, és úgy tehetsz, mintha más kártya lenne a kezedben. A tanulóknak "olvasni a kell" a gondolataidban, és ki kell kitalálniuk, hogy hazudsz vagy igazat mondasz.
- Keresd meg gyorsan!
A játékhoz először is 3-as vagy 4-es csoportokba kell osztani a diákokat. Minden csoportnak adj egy-egy tanulókártya-készletet, és mindegyikből legyen egy nálad is. Minden csoport tegye a kártyákat képpel lefelé az asztalukra, és keverje össze őket.
Kezdetnek minden csoportból egy-egy diákot hívj ki a táblához. A többi diák maradjon a helyén, csukott szemmel, fejüket az asztalra hajtva. (De akár mindenki egyszerre is lehet megfigyelő)
Ezután rendezd el a tanulókártyák készletét egy adott sorrendben az asztalodon, és mutasd meg az osztály elején álló tanulóknak. Adj nekik egy kis időt a memorizálásra, majd kiáltsd ki: "Hajrá!". Ekkor ezek a tanulók visszaszaladnak a csoportjaikhoz, és elmondják nekik a tanulókártyák sorrendjét.
Ezután minden csoportnak a megfelelő sorrendbe kell rendeznie a tanulókártyákat. Az a csoport nyer, amelyik a leggyorsabban rendezi a kártyákat a helyes sorrendbe!
Tanulókártyáknál akár bizonyos szempontot is ki lehet jelölni a sorba rendezéshez (ABC, időrend stb.).
- Találkozások
Ebben a kártyajátékban a diákok két csapatban versenyeznek, hogy minél több pontot szerezzenek. A felkészüléshez helyezzünk el egy sorban 6-8 tanulókártyát az padokon, mindegyikre egyet-egyet. (Hosszabb játékhoz többet is lehet). Ezután oszd fel az osztályt két csapatra (de négy is lehet, és akkor két verseny zajlik egyszerre), és mindkét csapat álljon sorba a padsor két végén.
Amikor a tanár azt mondja: "Hajrá!", mindkét csapat első diákja a sorban elkezd végigmenni a tanulókártyákon. Amikor az egyes tanulókártyához érnek, hangosan fel kell olvasniuk, mi van a tanulókártyán, mielőtt továbblépnének a következő kártyához. A két tanuló így folytatja, amíg kb. középen nem találkoznak. Ekkor a két tanuló „kő, papír, olló” játékot játszik.
Az a tanuló, aki nyer, folytathatja a menetelést. A vesztesnek a csapata sorában hátra kell mennie, majd a soron következő tanuló elindul az elejéről, és menet közben újra felolvassa az egyes lapokat. Amikor a két diák találkozik, megint játszanak. Ha egy diáknak sikerül végigmennie az padsor egyik végétől a másikig, akkor pontot szerez a csapatának, és a játék kezdődik elölről. Az a csapat nyer, aki a legtöbb pontot gyűjti.
A végén a kártyákon található információk alapján is lehet egy kis tesztsort kiadni a csapatoknak.
- Kő, papír, kártya
Adj minden diáknak egy tanulókártyát, és kérd meg őket, hogy álljanak fel, és járkáljanak a teremben.
A játék során minden diáknak találkoznia kell egy másik diákkal, és fel kell olvasniuk/elmondaniuk mi található a kártyájukon. A párbeszéd után a tanulóknak „kő, papír, olló” játékot kell játszaniuk, és a győztes "szintet lép". Az a tanuló, aki "szintet lépett", most az 1. szinten van, és az egyik ujját a levegőbe kell tartania. A vesztes a 0. szinten marad.
Ezután az 1-es szintű tanulóknak találkozniuk kell egy másik 1-es szintű tanulóval, a 0-s szintű tanulóknak pedig egy másik 0-s szintű tanulóval. Ismét párbeszédet kell folytatniuk, és kő, olló, papír játékot kell játszaniuk, hogy kiderüljön, ki léphet szintet. Az első tanuló, aki eléri az 5/10 stb. szintet, a győztes!
A végén a kártyákon található információk alapján is lehet egy kis tesztsort kiadni a tanulóknak.
- Négy sarok
Ehhez a játékhoz mindig egyszerre négy darab kártyára lesz szükséged. Helyezz egy-egy tanulókártyát az osztályterem négy sarkába, ha van belőle másodpéldányod, akkor a másik négy tanulókártyából álló készletet pedig képpel lefelé fordítva tedd az asztalodra. Kezdődhet a játék!
Mondd meg a tanulóknak, hogy 5 másodpercük van arra, hogy válasszanak egyet a négy tanulókártya közül, és menjenek a megfelelő sarokba. Az 5 másodperc elteltével kérd meg a tanulókat, hogy abban a sarokban maradjanak, ahol éppen vannak. Ezután minden sarokban lévő diák mondja el hangosan a tanulóknak a tanulókártyán szereplő részleteket. Végül válasszon ki egy véletlenszerű tanulókártyát az asztalodról (ha nincs másodpéldány, akkor válassz egyet véletlenszerűen). Minden diák, aki abban a sarokban van, ahol a választott tanulókártya van, kiesik, és le kell ülnie. Addig játsszátok, amíg csak egy tanuló marad. Ez a tanuló a győztes, a következő körben ő választja a sarkokat és a kártyákat.
A végén a kártyákon található információk alapján is lehet egy kis tesztsort kiadni a tanulóknak.
Boldog új évet kívánok!
(A bejegyzés a Games4ESL cikke alapján készült: https://games4esl.com/flashcards-games-for-middle-school-students)