A digitális technológia fejlődése lehetővé teszi, hogy a tanárok új és izgalmas eszközöket használjanak a tanítás során. A mesterséges intelligencia (MI) egyik ilyen eszköze a különféle képgenerátorok egyre bővülő listája (Midjourney, Dall-E), amelyek segítségével gyorsan és egyszerűen készíthetünk egyedi, pl. kifestőnek használható képeket a diákok számára. Ebben a cikkben bemutatom, hogyan hozhat létre bárki ilyen képeket, amelyek segíthetnek a tanórák színesítésében és a diákok kreativitásának ösztönzésében.
1. Miért használjunk mesterséges intelligencia alapú képgenerátort?
A mesterséges intelligencia alapú képgenerátorok nagy előnye, hogy könnyen testreszabható képeket készíthetünk, amelyek pontosan megfelelnek az oktatási igényeknek. Akár egy adott történelmi eseményt, akár egy tematikus képet szeretnénk ábrázolni, a MI lehetővé teszi, hogy a tanárok egyedi és inspiráló képeket hozzanak létre.
Íme egy vidám huszár, amely akár a János vitéz illusztációja is lehetne.
2. Hogyan működik a képgenerálás?
A képgenerátorok alapja a mesterséges intelligencia, amely képes a felhasználó által megadott utasítások, úgynevezett „promptok” alapján képeket létrehozni. Ezek a promptok leírják, milyen elemeket és stílust szeretnénk a képen látni. A generátor ezután létrehozza a kívánt képet, amely letölthető és felhasználható a tanórán.
Ezt a promptot adtam meg a mindenki által ismert ChatGPT nevű chatbotnak a fenti kép elkészítéséhez.
3. Hogyan írjunk hatékony promptot?
A prompt a kulcs a megfelelő kép elkészítéséhez. Íme néhány tipp egy hatékony kifestőhöz használható prompt megírásához:
- Legyünk konkrétak: Pontosan írjuk le, mit szeretnénk látni a képen. Például: „Egy lovon ülő vidám huszár csákóval a fején.”
- Adjuk meg a stílust: Határozzuk meg, milyen stílusban készüljön a kép. Kifestőnél ez általában sematikus, stilizált, kevés vonallal, nem részletgazdag, nagy színezhető felületeket jelent.
- Kerüljük a túlzott részletezést: Bár fontos, hogy pontosak legyünk, a túlzott részletek megnehezíthetik a MI számára a kép elkészítését. Próbáljuk megtalálni az egyensúlyt a részletek és az egyszerűség között.
Ha nem vagyunk még biztosak a promptok használatában, nyugodtan kérjük ki az AI segítségét arról, hogyan is használjuk.
4. A képgenerálás lépésről lépésre:
- Válasszunk egy képgenerátort: Számos online elérhető MI képgenerátor létezik, például a DALL-E, MidJourney, vagy más hasonló eszközök. A ChatGPT fizetős változata is képes képek generálására.
- Adjunk meg egy promptot: Például: „Egy vidám huszár lovon ül, csákó a fején, kevés vonallal, kifestő stílusban.”
- Generáljuk a képet: A megadott prompt alapján a generátor létrehozza a képet. Ha nem vagyunk elégedettek az eredménnyel, finomíthatjuk a promptot, és újra generálhatjuk a képet.
- Töltsük le és nyomtassuk ki a képet: Az elkészült képet letölthetjük, majd kinyomtathatjuk, hogy a diákok kifestőként használhassák.
5. Hogyan integráljuk a kifestőket a tanórákba?
A kifestők módszertanilag nem a leginkább összetett és fejlesztő típusú feladatnak számít, de azért sokféle módon használhatók az órákon:
- A témához kapcsolódó kiegészítő feladatként: Például történelem órán egy adott korszak ruházatának bemutatása, egy művészettörténeti stílus illusztrálása.
- Szókincsfejlesztés: Nyelvi órákon, ahol a képen lévő tárgyakat, állatokat meg kell nevezniük a diákoknak.
- Kreatív írás: A diákok írhatnak történeteket a kifestőhöz kapcsolódóan.
Sok sikert!
Amennyiben szeretnél többet megtudni arról, hogyan használhatod a mesterséges intelligenciát a tanításban, akkor várlak szeretettel 2024. 08. 23-án egy ONLINE workshopra és továbbképzésre!
Részletek: https://magyaroram.hu/blog