Blog

5 könyv a tanári munka tervezéséhez

Karafa Sándor
2023.02.08 16:28
5 könyv a tanári munka tervezéséhez
Kedves Kolléga!
Ebben a bejegyzésben öt olyan könyvet szeretnék ajánlani, amelyek akár „kötelező olvasmányok” is lehetnének a tanárok számára. Óratervek összeállításához, feladatok készítéséhez, de különféle foglalkozások (verseny, kirándulás, osztályfőnöki óra) tervezéséhez is rengeteg ötletet meríthetünk belőlük.
(A bejegyzés nem szponzorált, a szerző magánvéleményét tükrözi.)

 

 

 

  1. Paul Ginnis: Tanítási és tanulási receptkönyv

 

Paul Ginnis oktatásfejlesztő szakember volt, de gyakorló tanár is. Ebben a könyvében rengeteg tantermi stratégia és feladatötlet található, amellyel kiválóan színesíthető bármilyen tantárgy tanítása.

 

  1.  Spencer Kagan: Kooperatív tanulás

 

Az együttműködésen alapuló oktatás Bibliája a klinikai pszichológus Dr. Spencer Kagan könyve. A csoportok létrehozásától kezdve a csoportmunka megszervezésén át a kooperatív oktatás széleskörű alkalmazási lehetőségeinek bemutatásáig minden megtalálható ebben a ma már alapműnek számító kézikönyvben.

 

  1. Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan

 

A fejlesztéshez és fejlesztő foglalkozásokhoz nagyszerűen használható a magyar módszertan egyik jeles képviselőjének könyve. Nemcsak rengeteg, főleg nyelvi feladatot, hanem tanulási szokások kialakítását célzó gyakorlatokat, motivációs szövegeket, stresszoldó technikákat és a személyiséget is fejlesztő „edzéstervet” is vehet kezébe ennek a komplex kézikönyvnek az olvasója.

 

  1. Stephen Glenn - Lynn Lott - Jane Nelsen: Pozitív fegyelmezés az iskolában

 

A tanítás során az egyik legnehezebb feladat, hogy hogyan legyünk egyszerre határozottak, de mégis szeretetteljesek a diákokkal. A „pozitív fegyelmezés” nevű módszer lényege (Dreikurs pszichológiai elmélete alapján), hogy büntetés helyett megoldásokat keresünk a gyerekek bevonásával. Az amerikai szerzők könyvében egy gyermekközpontú módszer részletes bemutatása található (osztálymegbeszélés), amelyet szaktanárok, de osztályfőnökök is alkalmazhatnak tanulóikkal.

 

  1. Napoleon Hill · W. Clement Stone: A siker titka – A pozitív lelki beállítottság

A mű elsősorban nem pedagógiai könyv, hanem az önfejlesztő könyvek klasszikus darabja, de rengeteg segítséget nyújthat a pozitív attitűd és a sikerorientált szemlélet kialakításában. A mű egyik értéke a számtalan sikertörténet, amelyet akár saját magunk vagy diákjaink számára is ösztönző példaként mutathatunk be.